Arbeidsavtalen - tid for revisjon

Et arbeidsliv i endring krever oppdaterte arbeidsavtaler

Du bør som både arbeidsgiver og arbeidstaker være opptatt av at arbeidsavtalen danner grunnlaget for hele arbeidsforholdet. Avtalen må være både lovlig og hensiktsmessig.

Skrevet av Jørn Mejdell Jakobsen

Arbeidsavtalen er det viktigste dokumentet i relasjonen mellom en arbeidsgiver og en arbeidstaker. For begge parter danner arbeidsavtalen det rettslige grunnlaget for spenningsfeltet mellom arbeidsrettens to viktigste aktører.

Arbeidsavtalens verdi

En velutformet arbeidsavtale vil for både arbeidsgiver og arbeidstaker være et verdipapir i den forstand at avtalen skaper klarhet i partenes rettigheter og plikter. Historisk sa lovgiver allerede ved utarbeidelsen av arbeidsmiljøloven av 1977 at tre grunnforutsetninger ligger til grunn for arbeidsavtalen; 1) arbeidsgivers styringsrett 2) arbeidstakers arbeids- og lydighetsplikt 3) arbeidsgivers omsorgsplikt.

Tilbake i år 2000 uttalte Høyesterett bl a at en arbeidsavtale skal fortolkes i lys av praksis i det aktuelle arbeidsforholdet og i lys av samfunnsutviklingen. (Nøkk-dommen, Rt 2000 s 1602). Etter å ha arbeidet med arbeidsrett i flere år er min erfaring at mange arbeidsforhold lever under regulering av utdaterte arbeidsavtaler med uheldige, og til tider direkte lovstridige, formuleringer.

Arbeidsavtalens innhold

Arbeidsmiljøloven § 14-5 og § 14-6 oppretter de grunnleggende rammer for hva en arbeidsavtale skal inneholde. Arbeidsmiljøloven har videre i § 1-9 en bestemmelse om at loven ikke kan fravikes ved avtale til arbeidstakers ugunst med mindre det fremgår av loven. Dette betyr at en uklar arbeidsavtale vil bli tolket til arbeidstakers gunst og arbeidsgivers ugunst. Således er det åpenbart i en arbeidsgivers interesse i å etablere en klar avtale som ikke i en senere arbeidskonflikt fortolkes i den ansattes favør.

Et arbeidsliv i endring

Dagens arbeidsliv er stadig i endring. Omstillinger kan også bety endrende arbeidsoppgaver for den enkelte. Arbeidsmiljøloven § 14-8 slår fast at faktiske endringer skal medføre endringer i arbeidsavtalen senest en måned etter at endringen trådte i kraft. Skjer en slik avtaleendring i praksis ved arbeidsplassen du er tilknyttet? Hvis ikke står man i en situasjon som nevnt over, der en utdatert arbeidsavtale skaper rom for tolkninger og tvist.

I tillegg er det rettslige grunnlaget i stadig endring. Etter siste regjeringsskifte tyder mye på at reglene for adgang til midlertidig ansettelse vil bli endret. Videre avsa Høyesterett dom i desember 2021 hvoretter arbeidsgiver nå ikke lenger har rett til å motregne uriktig utbetalt lønn i neste månedslønn. Det kreves nå en særskilt avtale som konkretiserer det aktuelle lønnstrekket. Uten samtykke kan i ytterste konsekvens arbeidsgiver måtte gå til sak mot sin egen ansatt for å få korrigert lønnsutbetalingene.

Revisjon av arbeidsavtalen

Med et arbeidsliv og et regelverk i stadig endring, bør både arbeidstaker og arbeidsgiver være opptatt av å jevnlig revidere arbeidsavtalen, og sørge for at den avtalemessige grunnmuren som arbeidsforholdet er bygget på er solid. Vi ønsker å hjelpe dere med dette, og håper vi fremstår som et godt og rimeligere alternativ til de store Oslo-kontorene. Ta kontakt med oss hvis du trenger bistand i arbeidsrettslige problemstillinger.